+

Ce este Proiectul Erasmus+?

“Erasmus+ este programul Uniunii Europene în domeniile educație, formare profesională, tineret și sport pentru perioada 2021-2027; acesta oferă oportunități de mobilitate și cooperare pentru toți actorii implicați activ în domeniile menționate, fie ca persoane sau ca instituții/organizații.

Programul este un instrument-cheie care sprijină îndeplinirea obiectiveleor stabilite la nivel european prin Spațiul european al educației, Planul de acțiune pentru educația digitală (2021-2027), Strategia UE pentru tineret, Agenda pentru competențe în Europa și Planul de lucru al Uniunii Europene pentru sport.

Obiectivul general al programului Erasmus+ este de a sprijini dezvoltarea educațională, personală și profesională a persoanelor care își desfășoară activitatea în domeniile educație, formare profesională, tineret și sport.

Tipuri de proiecte: Erasmus+ finanțează proiecte de mobilitate a persoanelor în scopul învățării și proiecte de cooperare între organizații și instituții. De asemenea, programul oferă sprijin pentru cooperare în domeniul politicilor la nivelul UE.”

„ONCE UPON TODAY IN EUROPE…Y(OUR) 1989”

“Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe și Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului au încheiat recent activitățile unui proiect de mobilitate de tip „Erasmus” , în cadrul căruia cadre didactice și elevi au participat la un schimb de experiență internațional. Este vorba despre proiectul ERASMUS PLUS, intitulat „ONCE UPON TODAY IN EUROPE…Y(OUR) 1989”, în care au fost implicați dascăli și elevi din Germania, Polonia, Estonia, Republica Moldova, Ucraina și România.

„Proiectul ERASMUS +, pe tineret, intitulat <>, este un proiect câștigat de Asociația Burgus din Sfântu Gheorghe- o asociație de tineret care de câțiva ani colaborează cu asociații de tineret din Germania, Estonia, Polonia, Ucraina și Republica Moldova. Este un proiect pe partea de istorie, mai mult, în care au intrat țările ex-comuniste și nu neapărat din Uniunea Europeană, care are ca scop conștientizarea tinerei generații de ceea ce a însemnat comunismul, care au fost consecințele unui regim comunist, astfel încât să înțeleagă prin ce au trecut adulții – poate părinții lor, bunicii sau vecinii – și să vadă acea perioadă a istoriei cu alți ochi. ”- a declarat, pentru „Mesagerul de Covasna”, directorul Liceului Tehnologic „Constantin Brâncuși”, prof. Carmen Tordai.

Prin reprezentanții Asociației „Burgus”, cele două licee tehnologice covăsnene au reușit să acceseze acest proiect.

„Am reușit și noi să accesăm acest proiect, prin intermediul doamnei Andrea Chiricescu. Dânsa are experiență ca trainer pentru proiectele ERASMUS. În anul 2018, în noiembrie, a fost un atelier ERASMUS, la Liceul <>, la care au participat foarte multe cadre didactice, dar, din păcate, atunci noi nu am reușit să găsim parteneri cu care să scriem un proiect ERASMUS, însă la începutul acestui an, în februarie – martie, am fost contactată și întrebată dacă dorim să intrăm – noi, cadrele didactice – într-un program de mobilitate, de pregătire pentru acest proiect. Am aplicat, a trebuit să completăm un formular, prin care să prezentăm de ce dorim să intrăm în acel proiect ERASMUS. Eu am reușit să câștig această selecție, prin povestea tinereții mele din perioada comunistă – prin ceea ce am trecut, fiindcă eu am prins toată copilăria, liceul și un an și jumătate din perioada facultății, în acel regim. ”- a spus directorul Carmen Tordai.

Cadre didactice, la pregătire în Polonia

În cadrul acelei etape de pregătire a adulților, s-au deplasat în Polonia o studentă și cinci cadre didactice din România. Printre acestea, prof. Carmen Tordai și prof. Andreea Filofi, de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului.

„Am fost două cadre didactice din județul Covasna; este vorba despre doamna Andreea Filofi, prof. de limba și literatura română și de limba engleză, de la Liceul Tehnologic <>, eu, o doamnă învățătoare de lângă Ploiești, o doamnă prof. de lângă Târgoviște și o studentă de lângă Ploiești. În Polonia, am fost la un centru de tineret foarte mare, aproape de granița cu Germania, o zonă încărcată cu istorie zbuciumată (…). Acest proiect a fost câștigat de o asociație din Berlinul de Est, titularul proiectului este Germania, care a știut foarte bine să organizeze și să se țină de program. Am avut o perioadă de cinci zile foarte încărcate, iar ceea ce m-a bucurat foarte mult a fost că am învățat foarte multe metode moderne de lucru cu tinerii, cu elevii.

Ne-am întors în țară și din cinci adulți care am fost pregătiți pentru a lucra cu tinerii trebuia selectat doar unul care să lucreze cu elevii. Eu cu doamna Filofi am încercat o strategie și a mers, în sensul că am încheiat un parteneriat între Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși și Liceul Nicolae Bălcescu, și am scris un mini-proiect împreună. A urmat o perioadă de selecție până la jumătatea lunii mai, iar proiectul nostru a câștigat. Din momentul în care am câștigat proiectul, a trebuit să lucrăm cu elevii. Ca să concepem acel mini-proiect a durat destul de mult, fiindcă era o problemă de distanță între Întorsura Buzăului și Sfântu Gheorghe, dar noi am demonstrat că distanțele se pot depăși, și chiar am mai creat o distanță, până la Brașov, realizând, astfel, un triunghi al evenimentelor din 1989 și al poveștilor strânse de la adulții care au trăit pe viu acele momente (…). Brașov este oraș martir, acolo elevii au aflat informații foarte interesante. (…) S-a mers și la Casa Baiulescu, unde elevii au studiat ziarele din acea perioadă, de dinainte de decembrie 1989 și de după (…)”, a explicat prof. Carmen Tordai.

Am creat un „Muzeu al amintirilor”

Potrivit acesteia, de la Liceul „Nicolae Bălcescu” din Întorsura Buzăului au fost angrenați în proiect opt elevi. De la Liceul „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe, zece elevi au fost selectați pentru a participa la proiect. Fiecare elev cuprins în proiect a strâns impresii, date, povești legate de perioada comunismului, de la părinți, bunici, vecini și apoi au ilustrat aceste date, povești, prin desene, tablouri, care, ulterior au fost duse și în Polonia. Pe parcursul proiectului, elevii au realizat o mulțime de activități, împreună, dar și separat, reușind să creeze un „Muzeu al amintirilor”. Așa s-a intitulat proiectul cu care echipa covăsneană s-a prezentat, ulterior, în Polonia.

„Elevii au declarat că nu au crezut că așa de greu s-a trăit înainte de 1989. Ei nu au conștientizat niciodată faptul că au fost curmate vieți și că sunt adulți care au sufletele mutilate de amintirea acelor clipe din timpul Revoluției, dar și de dinainte, și au început să empatizeze mai mult cu adulții care, poate, de multe ori sunt rigizi, poate nu au anumită înțelegere față de libertățile pe care le avem acum, fiindcă nu s-au putut schimba foarte mult.” – a mai spus prof. Carmen Tordai.

În cadrul proiectului, opt copii au fost selectați să participe, la sfârșitul lunii septembrie – începutul lunii octombrie, în Polonia – patru de la Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuși” din Sfântu Gheorghe și patru de la Liceul Tehnologic „Nicolae Bălcescu”, din Întorsura Buzăului, însoțiți de prof. Andreea Filofi, pentru a lucra împreună cu ceilalți elevi (câte opt din fiecare țară, adică din Polonia, Germania, Ucraina, Estonia și Republica Moldova), a spus directorul Carmen Tordai.

„La întoarcere, elevii au declarat că nu vor uita niciodată această experiență. Faptul că au lucrat în echipe mixte cu copiii din alte țări, fiecare având stilul său de lucru, personalitatea sa, cunoștințe lingvistice, a dus la lucruri extraordinare. La întoarcere, le-au povestit colegilor din proiect care au rămas acasă, cu lux de amănunte ceea ce au trăit acolo, le-au arătat poze și și-au exprimat emoțiile trăite acolo”, a spus prof. Carmen Tordai.

În data de 15 noiembrie, dată care nu a fost aleasă întâmplător, s-a realizat o diseminare a rezultatelor proiectului.

„La evenimentul din data de 15 noiembrie, elevii care nu au participat la activitățile derulate lunile trecute în Polonia au declarat: <>. În ceea ce privește realizările materiale, s-a creat pentru Polonia o revistă electronică în care se găsesc toate lucrările și relatările copiilor; s-au realizat patru tablouri ce au fost duse în Polonia, s-au realizat tricouri personalizate cu harta României și cu județul Covasna înroșit și cu numele proiectului; copiii din județul nostru au realizat și un scurt metraj tradus în engleză, cu istorisirile culese”- a spus prof. Carmen Tordai.

Cadrele didactice din cele două licee implicate și-au propus să colaboreze și să ducă activitățile proiectului, mai departe, chiar dacă, oficial, acesta s-a încheiat.

„Ce dorim să facem mai departe este să strângem povești de la toți copiii din cele două școli. Elevii care au făcut parte din proiect vor deveni traineri. Noi le vom reaminti metodele de lucru pe care le-au învățat și aplicat în Polonia, le vom repeta, după care vor merge la orele de dirigenție și de consiliere și vor lucra împreună cu elevii din clasele pe care le vor vizita. Împreună cu doamna Filofi ne gândim că dacă am făcut un <> – așa s-a numit proiectul nostru cu care am plecat în Polonia, ce denumire să dăm activității viitoare, la nivelul celor două școli. Din punct de vedere material nu va implica foarte mari cheltuieli. Asociația Burgus s-a oferit să ne dea un sprijin, dacă avem nevoie, în ceea ce privește materialele cu care să lucrăm și ni s-a sugerat să continuăm proiectul, printr-un alt proiect, deci să scriem încă unul și să îl ducem mai departe.”- a spus prof. Carmen Tordai.”

Vezi galeria Completa
Vezi prezentare

Formular rapid de contact

Vă vom răspunde în cel mai scurt timp posibil! Alte modalități de contact.

Thank you for your message. It has been sent.
There was an error trying to send your message. Please try again later.